Vi på Rosendalsgymnasiet sitter som en av Uppsalas It-intensivaste kommunala gymnasier på sveriges sämsta intranät-system, nämligen Rexnet. Anledningen till detta är helt enkelt att kommunen av någon för mig outgrundlig anledning har bestämt sig för att alla skolor i kommunen ska ha tillgång till Rexnet. Vilket innebär att det betalas för via overheadkostnaderna. Således "gratis" i skolans budget.
Problemet är bara att det inte fungerar. Ständiga driftstopp, obegripliga gränssnitt, hånfullt löjliga volymbegränsningar, en kontoadministration som får ett rutat papper att verka high-tech hör till vardagen. UNder de 8 år som jag har varit bekant med verktyget har vi användare tjatat om en "svara alla"-funktion i e-postklienten. (Nej, jag skämtar inte.) Härom veckan kom den nya klienten - som aviserades i februari. Visserligen fanns en "svara-allafunktion", men uppgraderingen innebar att hela systemet låg nere i tre dagar. Tre dagar !!!
Detta är vad som åsyftas i inledningen. Nu får det vara nog.
För att avsluta ett genomgnälligt inlägg: någon som känner till några skolor som har erfarenhet av Google Apps?
Tips tages tacksamt emot!
2 kommentarer:
http://skoldator.wordpress.com/
Killen som driver bloggen är ITK tekiniker och deras skola verkar använda Google Apps. Om it-enheten kunde förstå vad mycket bättre det är..
Skicka en kommentar