tag:blogger.com,1999:blog-125792472024-02-28T16:31:02.624+01:00JolifantUnknownnoreply@blogger.comBlogger15125tag:blogger.com,1999:blog-12579247.post-68223520856956849682009-10-08T10:04:00.002+02:002009-10-08T10:07:14.268+02:00Google WaveRuskig hype. Hoppas Wave:n motsvarar förväntningarna. Om så bli fallet kan vi nog anse e-posten vara hopplöst förlegad som kommunikationsmedel.<div><br /></div><div>Läs mer på denna utmärkta blogg:</div><div> <a href="http://www.bloggjakt.se/">http://www.bloggjakt.se/</a></div>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-12579247.post-71897298125795591652009-10-01T09:28:00.002+02:002009-10-01T09:35:19.671+02:00Nu är det kört! Äntligen...Nu är måttet rågat. Nu har droppen urholkat stenen. Nu har det sista halmstrået knäckt åsnans rygg. Och alla andra metaforer jag kan komma på för att vi fått nog. Äntligen, skulle jag vilja säga.<div><br /></div><div>Vi på Rosendalsgymnasiet sitter som en av Uppsalas It-intensivaste kommunala gymnasier på sveriges sämsta intranät-system, nämligen Rexnet. Anledningen till detta är helt enkelt att kommunen av någon för mig outgrundlig anledning har bestämt sig för att alla skolor i kommunen ska ha tillgång till Rexnet. Vilket innebär att det betalas för via overheadkostnaderna. Således "gratis" i skolans budget.</div><div><br /></div><div>Problemet är bara att det inte fungerar. Ständiga driftstopp, obegripliga gränssnitt, hånfullt löjliga volymbegränsningar, en kontoadministration som får ett rutat papper att verka high-tech hör till vardagen. UNder de 8 år som jag har varit bekant med verktyget har vi användare tjatat om en "svara alla"-funktion i e-postklienten. (Nej, jag skämtar inte.) Härom veckan kom den nya klienten - som aviserades i februari. Visserligen fanns en "svara-allafunktion", men uppgraderingen innebar att hela systemet låg nere i tre dagar. Tre dagar !!! </div><div><br /></div><div>Detta är vad som åsyftas i inledningen. Nu får det vara nog. </div><div><br /></div><div>För att avsluta ett genomgnälligt inlägg: någon som känner till några skolor som har erfarenhet av Google Apps?</div><div><br /></div><div>Tips tages tacksamt emot!</div>Unknownnoreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-12579247.post-19891491907129691762009-03-24T13:26:00.001+01:002009-03-24T13:27:34.049+01:00TackFör alla tips på bloggar i gymnasieskolan. Det enda problemet verkar vara tid att läsa alla kreativa elevers alster. Någon som kan tipsa om en lästjänst ;-)Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-12579247.post-5988548102360063222009-03-20T09:03:00.002+01:002009-03-20T09:11:11.703+01:00Innovativ Lärare på min skolaHektisk vecka!<br />I förra veckan nominerade jag Anders Kalat - en kollega - till Microsofts "Innovativa lärare". Han är huvudansvarig för ett ämnesövergripande projket vi har kört på skolan i två år nu. I fredags fick jag veta att han vann!<br /><br />Jättekul för honom och för skolan. Innebar dock en hel del jobb, eftersom vi blev tvungna att på två dagar översätta hela nomineringsdokumentationen till engelska.<br /><br />Så nu blir det 3 dagar i Wien för Anders.<br /><br />Projektet då?<br />Jo, det heter "Staden" och går i korthet ut på följande: Alla elever på NV åk2 samlas under två skoldagar i fyra olika "stadsgrupper". Varje sådan grupp är blir tilldelad en fiktiv stad med olika förutsättningar vad gäller geografi, naturresurser, medicinska problem etc.<br /><br />Målet för eleverna är att göra staden hållbar för en miljon invånare i minst 500 år.<br />För att göra detta krävs att de löser mat och vattenförsörjning, energi, avfall, transport etc.<br /><br />Förutsättningarna för städerna är sådana att de enkla lösningarna inte förslår, och att de tvingas till en del etiska ställningstaganden under resans gång. (Av typen: är det ok att flytta en ursprungsbefolkning för att bygga en damm?)<br /><br />När eleverna löser problemen ska deras förslag beläggas med uträkningar av typen "är floden tillräckligt stor för vattenkraft? Hur mycket effekt får vi ut?"Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-12579247.post-18271506449838986182009-03-11T22:52:00.002+01:002009-03-11T22:56:02.131+01:00Bloggen i undervisningen 2Har vid det här laget sett en massa intressanta exempel på hur bloggar används både pedagogiskt och kreativt. Tyvärr (för mig...) har samtliga varit på grundskolan. Jag är nyfiken: det måste ju rimligtvis finnas mängder av vettiga sätt att blogga även i gymnasiekurser.<br />- Hur får man bra pedagogik av det?<br />- Gruppbloggar eller individuella?<br />- Lärarblogg eller elev?<br /><br />Tips och goda exempel tages tacksamt emot!Unknownnoreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-12579247.post-428755173916441342009-01-27T22:09:00.004+01:002009-01-27T22:18:23.714+01:00Genidrag i Upplands-BroVar inbjuden idag för att tala för skoledare och It-pedagoger i Upplands-Bro. Var mycket trevligt, och jag fick tillfälle att bolla en hel del med Marie-Louise Härlin. Hon jobbar som It-samordnare på Upplands-Bro kommun, och kombinerar detta med en halvtid som undervisande lärare. Ja, ni läste rätt: det finns faktiskt kommuner vars it-folk har en fot i verkligheten!<br /><br />Jag gillar verkligen det konceptet - tänk er en kommun där flera (många, merparten, alla!) högre tjänstemän hade en deltid inom det verksamhetsområde de är satta att förvalta. Lek en stund med tanken: praktiserande skolkuratorer inom socialförvaltningen, undervisande pedagoger på utbildningssidan och en busschaffis på gatukontoret...<br /><br />(...så långt kommen i mina utopiska drömmerier finner jag mig på en parkeringsplats med en icke-startande bil. Tre timmar senare är jag hemma i Uppsala, utan bil och en bärgningsavgift fattigare. Dock fortfarande taggad efter ett trevligt möte.)Unknownnoreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-12579247.post-14559863998607508122009-01-27T22:05:00.004+01:002009-01-27T22:21:12.649+01:00SpotifyÄntligen.<br />Jag säger det igen: äntligen.<br />Mycket har sagts, skrivits och bloggats de senaste åren om musik, nedladdningar, Pirate Bay, immatriell upphovsrätt, information who wants to be free, med mera och så vidare och et cetera.<br />Med Spotify anar jag en strimma hopp. Ös på reklam och dela ut till alla, och vips kanske det visar sig att en fiffig entrepenör har löst en stor del av problemet.<br /><br />För så naiv är jag att jag faktiskt tror att de flesta av oss vill vara laglydiga. Innerst inne. Så även jag. (Dock måste det inom parentes tilläggas att det dämpade en begynnande 40-årskris när politikerna talade om att de "inte vill kriminalisera en hel generation" - vilket skulle göra mig jämgammal med mina elever...)Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-12579247.post-82005884265204069792008-12-12T03:40:00.002+01:002008-12-12T03:48:41.702+01:00PoughkeepsieSitter i Poughkeepsie av alla ställen. En liten stad några mil norr om New York och dricker whiskey med en god vän som är visiting-professor på Vassar College. Han forskar i didaktik, och vi är några gamla kompisar som hälsar på. Oerhört angenämnt. Var på besök på en High School i morse och deltog i min kompis seminarium på temat "Sweden as a welfare state". Det var en spännande upplevelse. En sak som dök upp i diskussionen alldeles nyss: i USA är de mycket bättre än oss i Sverige på samspelet mellan didaktisk/pedagogisk forskning å ena sidan och skolpraxis å den andra. Jag har länge upplevt det som ett problem att det i Sverige tycks finnnas vattentäta skott mellan forskning och praxis på skolområdet. Kul att amerika i alla fall gör nånting rätt...Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-12579247.post-15173937607233614142008-12-04T19:40:00.003+01:002008-12-04T19:58:52.562+01:00Varför fanns inte det här när jag var ung?eller: bitter gammal man kontemplerar tidens flykt...<br /><br />Skämt åsido: det är väl fantastiskt vad mycket kul det finns nuförtiden. (Aj, vad gammal man känner sig bara av att skriva en sådan mening.) Jag menar såhär: När jag var 10 år kom ABC80. Kul liten sak som man kunde programmera. Processor som en trehjuling med skeva pedaler och grafik som en svartvit pärlplatta. Hur kul som helst. I 25 minuter. Sen hände ingenting. Sen hände ingenting. Sen kom Vic20 och strax därefter Vic64. Någon som minns dem? Nu kunde man spela spel - i färg, och till och med skriva egna. Jag minns att jag satt i flera veckor och gjorde ett där man skulle skjuta stora fyrkanter med små fyrkanter. Rafflande! Så där höll det på, och jag var redan vuxen när internet dök upp. Det är orättvist. Buhu - stackars mig.<br /><br />Allvarligt talat: jag hade gärna velat att internet fanns när jag var ung och hade tid och ork att ohämmat leka med tekniken utan att ens drömma om att ta hänsyn till nyttoaspekten. En lyx man nu alltför sällan har möjlighet att hänge sig åt. Som it-pedagog hör det till jobbet att försöka hålla sig a jour med teknikens framfart - och det blir allt svårare när man finner sig omringad av sina barn kämpandes med middagsbestyr och ett läckande garagetak. Ack ja!<br /><br />Vad jag försöker - lånsamt och omständligt - att komma fram till är att även om jag är hyfsat bekant med vad som händer på nätet, så har jag sällan tid att leka med det. Jag har koll, men inte tid. Ta den här bloggen som talande exempel. Har funnits sen 2005 och har 7 inlägg. Inte alltför imponerande. För att fortsätta kring skampålen: för en vecka sedan hoppade jag in på facebook. Som vanligt några år för sent. Och upptäckte ännu ett medium jag önskade hade funnits när jag var, låt oss säga 17 år.<br /><br />Det brukar sägas att vi i min generation är "digitala invandrare". I mitt fall tveksamt, eftersom jag programmerat sedan 10-årsåldern, och dessförinnan brukade jag leka med gamla hålkort på min pappas institution. (Ni som inte vet vad hålkort är: ni är för unga. Gå iväg. Det här inlägget är ett led i en begynnande 40-årskris.)<br /><br />Så om jag inte är en digital invandrare, känner jag mig ibland som något av en digital turist: jag har sett sevärdheterna och jag vet var de finns och hur de funkar. Men jag lever inte där. Ännu. Möjligen håller jag på att emigrera. Eller ha dubbelt boende.Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-12579247.post-16366630412136104192008-11-26T13:41:00.002+01:002008-11-26T14:03:58.430+01:00SpanskabloggenIdag träffade jag Spanskagruppen för att hjälpa till med tekniken kring bloggen och poddandet. Det var riktigt kul att se eleverna gå in för arbetet. Än så länge är det en rätt trevande start, men alla verkar på och entusiastiska. Det slår mig hur bra arbetsformen är; alla bidrar med just sin kompetens. Någon är extra sugen på att intervjua, några vill skriva och en råkar vara musiker och duktig på studioarbete och ljudmixning. Äkta samarbete i skolan - inte alldeles vanligt eller ?!?<br /><br />Kollegan som driver projektet har valt att hålla låg profil vad gäller innehållet. Eftersom det är språkanvändningen som är central, låter hon elevgruppen bestämma de mesta av upplägg och innehåll. Fungerar mer som handledare/inspiratör/motor. Klokt tänkt.Unknownnoreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-12579247.post-82229266395925742082008-11-25T11:17:00.003+01:002008-11-26T02:22:09.848+01:00Blogg i undervisningenHar ännu inte börjar använda blogg, wikis o dyl i min egen undervisning. Funkar inte riktigt i matten, och det var ett tag sedan jag hade filosofi. Ska bli bättre till våren, då jag får två filosofikurser. Leker med tanken på att sätta upp en wiki för hela kursen. Kunde bli ballt. Låta eleverna fylla på efter varje avsnitt.<br /><br />Ett kul projekt på G på skolan: Spanska steg 5 lägger upp en blogg och spelar in podd-radio. Ska dit imorgon och hjälpa dem med Audacity. Kan bli riktigt kul. <a href="http://emher.blogspot.com/">Följ bloggen här</a>.Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-12579247.post-79395394950637524612008-11-21T16:57:00.004+01:002008-11-23T09:04:14.365+01:00Föreläsning i NackaÅter till bloggen efter år av tystnad. Sitter på centralen i Sthlm och väntar på tåget hem till Uppsala. Jag har just varit i Nacka och hållit en inspirationsföreläsning om Tablet PC för ett 70-tal pedagoger och skolutvecklare, och nu ser jag att händelsen redan finns kommenterad på ett antal deltagares bloggar. Fick mig enekligen att bli sugen på att börja använda bloggen igen - hittills har jag ju mest testat verktyget.<br /><br />Det var riktigt riktigt trevligt att möta så många framåt pedagoger, och se hur långt framme Nacka är. Här har vi i Uppsala en del att lära.Unknownnoreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-12579247.post-1164892670101023262006-11-30T14:09:00.000+01:002007-05-23T22:02:14.280+02:00Kvaliteten igenJa, inte är man någon högfrekvent bloggare precis...<br />Läste min förra post och vill tillägga lite.<br />Jag talade härom veckan med några goda vänner om just kvalitetsproblemet. Herrarna ifråga arbetar inom "internet-management" och är därmed vana att svänga sig med begrepp hämtade ur managementbranchen. Dessa ställde sig helt oförstående till mitt huvudbry. Enligt dem var kvalitet helt enkelt ett mått på hur mycket man får ut för en given input. Exempelvis hur prisvärd en vara är. Enligt deras definition är alltså den vattniga kycklingfiléen för 49 kr/kg på Lidl av mycket hög kvalitet. Visserligen smakar kyckligen huggorm, men den är ju så billig!<br /><br />För mig var samtalet närmast surrealistiskt. Mina vänner talade uppenbarligen om "prisvärdhet" och hade dessvärre omöjligt att ställa upp på min invändning att detta inte är samma sak som kvalitet. En kyckling av hög kvalitet ska ju vara bra! Det vill säga god. Det är något helt annat det.<br /><br />Så. Nu fick jag det sagt.Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-12579247.post-1147120534621448912006-05-08T22:06:00.001+02:002008-11-23T09:01:07.616+01:00KvalitetNyss hemkommen från ett besök på den kooperativa stormarknaden kom jag att tänka på begreppet kvalitet. Även om det låter motsägelsefullt. Stormarknader av typen Coop Forum - vars namnavdelnings inkompetens uppenbarligen bara kan toppas av butikens inköpsansvarige - är för mig själva kvintessensen av dålig kvalitet. På alla nivåer - från kundvagnarna till oxfilén via kassörskorna och det faktum att det aldrig finns ngt vatten i dricksautomaterna - är bristen på omsorg, noggrannhet och yrkesstolthet frapperande. Så där jag, nu börjar jag bli riktigt arg igen.<br /><br />Naturligtvis sparkar jag in öppna dörrar här. Det är givet att Willys, Lidl, Coop Forum och de andra hetskonsumtionstemplena tummar på kvaliteten för att få ner priserna. Och vi vill väl alla ha billigare mat, eller hur? Visst då? För det vill vi väl? Även till priset av dubbelpipigt hjärtsnörp varenda storhandling? Min lilla enkla fundering är bara: måste verkligen allting vara så rackarns sunkigt???<br /><br />Begreppet kvalitet således. Ända sedan den första läsningen av Zen och konsten att sköta en motorcykel har begreppet, och Pirsigs analys, legat och lurat i bakhuvudet. Titt som tätt poppar den upp igen - tex efter en extra överjävlig tur till stormarknaden. Idag insåg jag varför jag så ofta återkommer till temat: Varken Pirsigs eller någon annan lösning är egentligen tillfredsställande. Såsom filosof, skolad i Uppsala, är man i det närmaste tvungen att upplösa kvalitetsproblemet: "om tycke och smak diskuterar man inte, ety det är nonsens". Tyvärr köper jag inte det. Jag måste hålla med Faidros i "Zen och konsten..." när han säger att vi ju faktiskt VET när något är bra. Bach är bra. Punkt och jävla slut. Det duger inte att komma dragandes med att "jo men det är ju en smaksak...". Det kan omöjligen vara bara en smaksak - lika lite som det är en öppen fråga huruvida det är <span style="FONT-STYLE: italic">Eddie Izzard</span> eller <span style="FONT-STYLE: italic">Beavis och Butthead</span> som är exempel på genial humor. Problemet - och jag vet att jag fortfarande befinner mig på vältrampade stigar här - problemet är bara: Vi vet när något är riktig bra, men <span style="FONT-STYLE: italic">hur</span> kan vi veta det?<br /><br />Det är här jag får riktigt huvudbry. Pirsigs svar på sitt kvalitetsproblem ger jag tyvärr inte mycket för. Och ledsamt nog har jag inget bättre själv. Även om jag gärna skulle vilja vara begreppsrealist eller fullblodsplatonist, så kan jag inte riktigt förmå mig. Kvalitet kan inte gärna vara en objektiv egenskap som finns i tingen redo att av oss uppfattas. Men vad är egentligen alternativet?<br /><br />För handen på hjärtat alla ni som inte tror på objektiv kvalitet: visst är Luthagens livs är bättre än Lidl? Visst är Tranströmers metaforer underbara? Vem av er kan sanningsenligt neka till att ett saftigt stones-riff rockar minikjolen av Christina Aguilera?Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-12579247.post-1114983895196306472005-05-01T23:43:00.000+02:002005-05-01T23:44:55.196+02:00Första postenJaha. Nu har man blivit med blog. Givetvis måste man skriva något sånt i den första posten. Här kanske jolifanten kan vattna sina tankar och sprida sina tankesmulor. För vem vet? Finns det måhända fler jolifanter på nätet?Unknownnoreply@blogger.com0